17 Aralık 2009 Perşembe

Katmandu Vadisi, NEPAL



Maymun tapinagina cikis


Yerel halk duvara yapistirilan gunluk gazeteyi okurken



Buda'yla goz goze




Hasat zamani


Okuldan cikmanin sevinci

Himalayalar!!!!




Polis barikati arkada

Maocu gosterciler

Nepal'e gelip gelmemek konusunda kararsizdim ancak sadece Katmandu'ya gelirken yaptigim araba yolculugu boyunca seyrettigim muhtesem manzara bile gelmek icin yeterli bir sebep. Varanasi'den yorucu 30 saatlik tren ve araba yolculugundan sonra Katmandu'ya ulastim. Nepal'e giris yaptiktan yaklasik bir saat sonra yemyesil daglar sizi karsiliyor ve yol boyunca devam ediyor. Yolculardan birinin cantasini terminalde unutmasi, arabanin bozulmasi, sayisiz polis kontrol noktasinda durmamiz ve bagajlarin aranmasi dolayisiyla normalden cok daha uzun suren yolculuga ragmen oldukca keyifli bir seyahatti. Katmandu'ya varinca otel avina cikiyorum, on arastirma yapmadigim ve elimde herhangi bir harita veya rehber bulunmadigi icin geceligi 4 dolar olan, bana gore biraz pahali bir otele yerlesiyorum. Iran'dan beri ilk defa kendine ait banyosu ve sicak suyu olan bir odada kaliyorum. Otel ararken calisanlarin tavirlari ve yardimci olma cabalari Nepallilerin Hindistanlilardan daha kibar olduklarini belli ediyor. Ertesi gun sehri gezerkende bu kanaatim pekisiyor. Aksam otelin resepsiyonistiyle oturup bana bir Nepal programi cikariyoruz. Nepal seyahatim boyunca kullanmam icin Lonely Planet rehberi ve haritalari odunc veriyor, boylece en az 10 dolar harcamaktan kurtuluyorum. Ertesi gun Katmandu gezime Maymun tapinagindan basliyorum. Orjinal adinin farkli olmasina ragmen tapinagin cevresinde suruler halinde bulunan maymunlar dolayisiyla turistler arasinda bu adla biliniyor. Yuksek bir tepede bulunan bu tapinaklardan butun Katmandu'yu gormek mumkun. Dusundugumden cok daha buyuk olan bu sehir malesef gezim boyunca bulundugum diger buyuk sehirler gibi ciddi hava kirliligi sorunu yasiyor. Sokaklarda bircok insan hava kirliliginden korunmak icin yuzlerinde maskeyle dolasiyor. Tahran, Delhi, Katmandu gibi sehirlerde yasayan insanlarin solunum rahatsizlilari yasamalari kacinilmaz sanirim. Hindistan'a kiyasla Nepal'in sokaklari cok daha temiz ve insanlari daha kibarlar. Gur vucut killarim Nepallilere ilginc geliyor olmali ki sokakda yururken sik sik kolumdaki killara bakip gulusen insanlar goruyorum. Onlarla beraber gulmekden baska yapacak birsey yok. Minibusde yanimda oturan adam iki uc yaslarindaki kizina mantosundaki kurku ve benim kollarimdaki killari gosterip birseyler anlatiyordu, sanirim korkmamasini, benim kurt adam olmadigimi soyluyordu kizina :)
Katmandu'nun harika mimarili antik yapilariyla dolu Durbar meydanini gezdikten sonra Budistler icin onemli mekanlardan Budanat'a gidiyorum. Burada da diger tapinaklarda gordugum benzer manzaralarla karsilasiyorum. Yuvarlak bir yapinin cevresinde tavaf eded Budistler, ilahi okuyan monklar, adak olarak sunulan biskuvi, cips ve benzeri yiyeceklerden olusmus yiginlar, ve bir tas yiginina veya heykele dua edip para bagislayan insanlar. Budizm gibi bir tanrisi veya peygamberi olmayan, sadece nasil yasanilmasi gerektigi uzerine felsefik bir ogretinin bile diger dinlerden farksiz olarak sadece bir putperestlige donusmus oldugunu gormek uzucu.

Katmandu vadisindeki ikinci gunumde sehir disina cikip Nagarkot isimli dag basinda kucuk bir koye geliyorum. Koyun bulundugu noktadan gunesin Himalayalar uzerinden dogus ve batisini izlemek mumkun oldugu icin oldukca populer bir yer. Vardigimda hava bulutlu ve yagmurlu oldugu icin manzaranin pek keyfini cikaramadan otel aramaya koyuluyorum. Koyde elektrikler kesik oldugu icin yerlestigim otelin restoraninda mum isiginda kitap okumaktan baska yapacak birsey olmuyor. Ertesi sabah erkenden masmavi bir gokyuzu, yeni dogan gunes ve Himalayalarin ihtisamli manzarasina uyaniyorum. Yemyesil vadilerin ve bulutlarin uzerinde yukselen heybetli daglar hayranlik uyandirici. Manzaranin keyfini cikardiktan sonra gunes fazla yukselmeden yola cikiyorum. Minibusle geldigim bu dag basindan sehire 20 km'lik bir yuruyus beni bekliyor. Bu uzun ama keyifli yuruyus boyunca bircok kucuk Nepal koyunden gecme firsati buluyorum. Turistlere pek aliskin olmayan bu insanlar daha naif ve sicak bir tutum sergiliyorlar. Koylerin hepsi tarim alanlariyla cevrili ve bu tarlalarda genellikle Nepalli kadinlar calisiyor. Nepal'in cografyasi hep daglik oldugu, pek duzlugu bulunmadigi icin her yer Babil'in bahcelerini andiran teraslama usulu olusturulmus yemyesil basamak basamak tarlalarla cevrili. Daglarin tepelerinden asagilara uzanan bu basamaklar hos bir dalga goruntusu olusturuyorlar.
Ilk baslarda beni rahatsiz etmeyen Nepallilerin kollarimdaki killara olan ilgileri artik pek eglenceli gelmemeye basladi. Yolda yanindan gectigim her insan istisnasiz gozlerini kollarima kilitliyor, sonunda karsilikli gulusmeyle geciyoruz. Bacak ve gogus killarimi da gorseler sanirim sok gecirip bayilabilirler :) Karsilarindaki insanlarin bakislarinin yuzleri yerine surekli vucutlarinin baska kisimlarina odaklanmasina maruz kalan bayanlarin ne hissettiklerini artik daha iyi anliyorum :)

Sehirde otele ulasmaya calisirken Katmandu'da iki gundur surmekte olan Maocularin grev ve protesto mitinglerinin ortasinda buluyorum kendimi. Ortalik kalabalik olmasina ragmen sessiz ve sakin. Yogun bir polis barikatinin icinden insanlar tek sira halinde benim gitmek istedigim yone dogru ilerliyorlar. Siki guvenlik onlemlerine ve ortamin sakinligine guvenip bende siraya girip ilerlemeye basliyorum. Henuz bir iki dakika gecmeden birden bire herkes geri donup kosmaya ve bagrismaya basliyor. Dogal olarak bende geri donup kosmaya basliyorum ve kendimi bir duvarin uzerine atip kalabalikdan kurtuluyorum. Duvarin uzerinde birkac saniye olayin sokunu atlattikdan sonra etrafda kacisan insanlarin bir yandanda gulduklerini fark ediyorum. Sanirim bu tip hareketlilige aliskin olan Nepalliler durumu eglenceli buluyorlar. Ortalik sakinlestikden sonra tekrar polis barikatina ilerliyorum ve turist olmanin avantajini kullanarak barikati gecmek icin izin istiyorum, ancak polislerden ret cevabi aliyorum. Mecburen geri donup farkli uzun bir yoldan otele ulasiyorum. Bu heyecanli gunle beraber Katmandu ziyaretini noktalayip ertesi sabah Nepal'in daha batisinda bulunan Pokhara'ya dogru yola cikiyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder